Intrebari frecvente

Intrebare: Cum se poate trece de la functionarea cu motorina la GPL sau gaze?
Raspuns: Numai prin inlocuirea arzatorului: principiile de functionare si componenta echipamentelor este total diferita.

Intrebare: Cum se poate reduce la minim timpul de nefunctionare a arzatorului in cazul defectarii acestuia?
Raspuns: In functie de importanta procesului, se impune asigurarea cel putin a unui parc de piese de schimb esentiale, sau chiar a unui arzator de rezerva, mai ales in cazul in care defectarea arzatorului produce pierderi economice importante (pasteurizarea laptelui, cuptoare de panificatie, cabine de vopsire, incalzire agregate, topire bitum, uscare cereale, fructe si legume etc.). Pentru repunerea in functiune in timp util, recomandam incheierea unui contract de service cu o firma specializata.

Intrebare: Este convenabila instalarea unui arzator de ulei ars in locul unuia de motorina?
Raspuns: Utilizarea uleiului uzat reduce considerabil costurile de exploatare, in unele cazuri acestea fiind eliminate in totalitate. Durata de amortizare a investitiei este dependenta in principal de puterea termica: fiecare litru de ulei ars economiseste un litru de motorina, puterile termice ale acestora fiind comparabile.

Intrebare: Ce putere termica se poate obtine de la 1 litru de ulei uzat?
Raspuns: Uleiul uzat are aproximativ aceeasi putere calorifica inferioara cu motorina, adica circa 8800 – 9200 kcal/litru (10,2 – 10,7 kW/litru).

Intrebare: Cum se poate trece de la functionarea cu GPL la gaze naturale sau invers?
Raspuns: Datorita puterii termice diferite a celor doi combustibili, pentru obtinerea unei anumite puteri termice, debitele acestora vor fi diferite. Din acest motiv, majoritatea fabricantilor doteaza arzatoarele cu componente specifice fie pentru GPL, fie pentru gaze naturale. Trecerea de la un combustibil la celalalt se face prin inlocuirea componentelor in cauza, urmata de reglarea obligatorie a arzatorului, in functie de combustibilul utilizat (GPL, respectiv gaze naturale).

Intrebare: Unde pot fi reparate programatoarele automate de ardere?
Raspuns: Este interzisa desigilarea si repararea acestor componente esentiale ale arzatoarelor. Programatorul automat de ardere este aparatul care reactioneaza la semnalele dispozitivelor de control si siguranta, transmite comenzi, verifica secventele de pornire, supervizeaza operatiile arzatorului si produce oprirea controlata sau, daca este necesar, provoaca blocarea arzatorului in starea de avarie. Inlocuirea de piese poate duce la modificarea timpilor esentiali in functionarea programatorului (timp de preventilare, de siguranta, de securitate etc.), iar functionarea in deplina siguranta a echipamentului de ardere nu mai poate fi garantata.

Intrebare: De ce se uzeaza mult prea repede pompa de combustibil a arzatorului?
Raspuns: Principalele cauze pot fi:

a) combustibilul utilizat nu are caracteristicile admise de pompa
b) intrarea in cavitatie a pompei (pompa zgomotoasa, presiune si flacara pulsatorie) datorita: In plus, daca arzatorul este dotat cu preincalzitor pentru CLU, pacura etc., pot apare si alte cauze specifice; de pilda, daca returul nu este condus la rezervorul de combustibil, ci este racordat la conducta de alimentare, volatilele in stare gazoasa din combustibilul incalzit ajung in cantitati mari in pompa si o uzeaza prematur datorita functionarii in cavitatie.

Intrebare: In ce situatii se poate alimenta un arzator prin aspiratie din rezervorul de combustibil lichid?
Raspuns: Instalatia de alimentare cu combustibil lichid poate fi realizata in functie de natura combustibilului utilizat. Se disting trei tipuri de alimentare: prin cadere, prin aspiratie si prin inel de presiune.

Alimentarea prin aspiratie poate fi acceptata in cazul utilizarii motorinei, cu conditia ca pierderile de presiune din traseul de alimentare sa nu fie mai mari decat capacitatea de aspiratie a pompei.

In schimb, in cazul arzatoarelor care utilizeaza CLU, pacura sau alti asemenea combustibili, instalatia prin aspiratie este total nerecomandata, fiind admisa fie alimentarea prin cadere din rezervor de zi, fie cea prin inel de presiune, in acest ultim caz, asigurandu-se permanent o presiune minima la intrarea in pompa.

Intrebare: Cum se poate determina puterea termica dezvoltata de un arzator de gaze?
Raspuns: Cea mai simpla metoda este masurarea consumului pe un contor de gaze, cu arzatorul in functiune continua intr-o unitate de timp (de pilda 10 minute), cu conditia ca arzatorul sa fie unicul consumator. Valoarea citita la contor se transforma in m3/h, apoi se imparte la puterea calorifica a gazului utilizat, de exemplu exprimata in kcal/ m3; se obtine astfel puterea termica a arzatorului in kcal/h. Precizam ca in realitate puterea obtinuta este diminuata datorita randamentului de ardere al acelui arzator.

Intrebare: Cum se poate renunta la motorina in favoarea utilizarii combustibililor mai ieftini?
Raspuns: Motorina este un combustibil fluid si cu punct de inflamabilitate scazut. De aceea, arzatoarele proiectate pentru motorina nu necesita preincalzitor, iar pulverizarea se face la presiuni relativ reduse.

Caracteristicile combustibililor mai ieftini (densitate, vascozitate, continut de volatile, punct de inflamabilitate si de congelare, cifra de cocs, sulf, apa) sunt diferite fata de motorina, motiv pentru care se impune utilizarea de arzatoare specializate. In plus, caracteristicile acestor combustibili difera semnificativ de la o transa la alta.

Se practica foarte frecvent fluidizarea prin incalzire a combustibilului de calitate inferioara inainte de intrarea in pompa arzatorului proiectat pentru motorina. Este o grava eroare, deoarece compromisul este neeconomic: pompa si celelalte componente parcurse de fluid se vor uza excesiv de repede, costul acestora depasind diferenta de pret dintre combustibili. Arderea este ineficienta si poluanta, iar in plus apar costuri suplimentare cu desele perioade de nefunctionare ocazionate de procurarea si inlocuirea acestor piese.

De cele mai multe ori, in perioadele friguroase, furnizorii combustibililor inferiori adauga cantitati semnificative de sare, cu scopul evitarii inghetului.

Din aceste considerente, arderea combustibililor mai ieftini (combustibil lichid usor – CLU, combustibil lichid greu – CLG, Calor economic 3, pacura usoara si grea, ulei uzat auto, ulei vegetal – rapita, floarea soarelui, soia, porumb, in etc.) impune utilizarea de arzatoare specializate dotate cu preincalzitor, cu pulverizare la presiune ridicata sau asistate cu aer sau abur. Arzatoarele specializate pentru combustibili inferiori elimina toate neajunsurile mentionate, utilizarea lor fiind justificata cu toate ca pretul acestora este mai ridicat.

Intrebare: In ce situatie se impune instalarea unui dispozitiv pentru controlul etanseitatii electroventilelor de combustibil gazos?
Raspuns: In toate situatiile in care puterea termica maxima a arzatorului depaseste 1200 kW. In plus, se recomanda montarea dispozitivului pentru controlul etanseitatii in cazul instalatiilor care functioneaza cu biogaz, indiferent de puterea termica.

Intrebare: Ce uleiuri pot fi utilizate la arzatoarele pentru ulei ars?
Raspuns: Arzatoarele pe care le comercializam sunt policombustibil; pot utiliza o vasta gama de fluide, separat sau in amestec:

Atragem atentia ca nu se pot utiliza:

Intrebare: Se poate utiliza un arzator atmosferic de GPL la un mic cuptor pentru topire? Poate fi aprins prin scanteie?
Raspuns: Arzatorul atmosferic poate fi utilizat in cazul in care contrapresiunea din cuptor nu depaseste 0,5 mbari. Arzatorul poate fi aprins prin scanteie, iar in anumite cazuri, functionarea trebuie supravegheata cu dispozitive de detectie a flacarii.

Intrebare: Se poate produce apa calda pentru instalatii de incalzire cu arzatoare pentru combustibili lichizi de calitate inferioara? Se pot livra si cazanele de apa calda?
Raspuns: Desigur. Pentru acesti combustibili, livram arzatoare, fie separate (pentru a fi montate pe cazane existente), fie impreuna cu cazane noi.

De asemenea, livram si generatoare de aer cald echipate cu arzatoare din aceasta categorie, in varianta de pardoseala sau suspendata, cu refularea aerului cald direct in ambianta sau prin tubulatura.

Intrebare: Din punctul de vedere strict al consumului de combustibil, pentru obtinerea unei anumite puteri termice (de pilda 250 kW) este mai convenabila utilizarea unui arzator de motorina sau de CLU?
Raspuns: Pentru obtinerea puterii mentionate, un arzator de motorina va consuma 21,5 kg/h (circa 25,3 litri/h), in timp ce un arzator de CLU va consuma 22,3 kg/h (circa 23,5 litri/h). Pentru ambele situatii nu s-a avut in vedere randamentul combustiei.

Intrebare: Cate ore poate functiona continuu un arzator de GPL alimentat dintr-o butelie de 25 litri?
Raspuns: Durata de functionare a arzatorului este dependenta de diametrul orificiului duzei, de presiunea de alimentare si de temperatura ambianta. Este de retinut faptul ca suprafata de evaporare a GPL in butelie este limitata, astfel incat si capacitatea de furnizare a puterii termice va fi si ea limitata in timp.

Intrebare: De ce arzatorul de combustibil lichid functioneaza cu flacara pulsanta?
Raspuns: Acest fenomen este specific fie in cazul functionarii cu pompa in cavitatie (apare si fenomenul de ”pompa zgomotoasa”), fie datorita prezentei apei in combustibil.

Intrebare: Se pot livra arzatoare, accesorii sau piese de schimb prin curier rapid?
Raspuns: Da, cu conditia transmiterii comenzii scrise care sa contina toate datele necesare intocmirii facturii, adresa de livrare, persoana de contact si numarul de telefon.

 

Contactati-ne pentru orice alte intrebari referitoare la arzatoare.

 

 

Tag-uri: trecerea de la functionarea cu motorina la functionarea cu GPL sau gaze, reducerea timpului de nefunctionare a arzatorului, instalarea unui arzator de ulei ars in locul unuia de motorina, putere termica ulei uzat, trecerea de la functionarea cu GPL la gaze naturale, repararea programatoarelor automate de ardere, cauzele uzurii pompei de combustibil, alimentare cu combustibil arzator de combustibil lichid, care este puterea termica dezvoltata de un arzator de gaze, cum se poate renunta la motorina in favoarea utilizarii combustibililor mai ieftini, instalarea unui dispozitiv pentru controlul etanseitatii electroventilelor de combustibil gazos, ce uleiuri pot fi utilizate la arzatoare, ce uleiuri nu se pot utiliza la arzatoare, arzator atmosferic de GPL pentru cuptor topire, arzator de motorina versus arzator de clu